The new building designed for the Lycée International de Saint-Genis-Pouilly is a dense complex of six individual pavilions. But the continuous cladding, connecting passarelles, and long peristyles give a sense of a single, unified structure. It is this clean, clear organization of multiple parts (see renderings, right) that sends a message of unity and collaboration appropriate to a school built for an international student body studying in fourteen different languages. The Lycée International at Saint-Genis-Pouilly makes me think of the United Nations complex in New York, with its functional, architectonic clarity and its program designed for multiple official, practicable, languages. In this Lycée the same clarity reigns as at the UN complex: entry, administration, library, classrooms, and circula-tion are all clearly recognizable among the forms that compose the complex. This architectural project is based on the very beautiful organizing concept of the roman house a perfected ancient building typology that features an impluvium—a central courtyard designed to catch rainwater. Unlike Luis Barragán’s outdoor rooms that are contiguous with the sky and the elements, the impluvium germinates its own protected, timeless atmosphere. It is into this unique place-apart that I have introduced my project (preliminary sketches, right.)
Le bâtiment conçu pour le nouveau Lycée International est un complexe de plusieurs pavillons individuels, mais l’effet produit par le revêtement extérieur, les passerelles, et les longs péristyles donnent un fort sentiment d’une structure unique, unifiée. C’est cette sensation de minimalisme, propre et claire, qui transmet un message d’unité et de collaboration – parfait pour une école construite pour un corps d’étudiants qui vont étudier en quatorze langues différentes (dessins à droite). Le Lycée International de Saint-Genis-Pouilly évoque le bâtiment des Nations Unies à New York, avec sa clarté fonctionnelle et son programme conçu pour faciliter le dialogue entre les diverses langues officielles. Dans ce Lycée on retrouve la même sensation de clarté : l’entrée, l’administration, la bibliothèque, le centre de documentation, les salles de cours. Les espaces sont tous clairement reconnaissables parmi les formes qui composent le complexe. La disposition du lycée a comme modèle l’organisation de la maison romaine avec son impluvium—une cour conçue pour la collecte d’eau pluviale. Contrairement aux « salles extérieures » de Luis Barragán qui s’ouvrent vers le ciel et les éléments, l’impluvium génère sa propre atmosphère intemporelle. C’est dans le cadre de ce lieu unique que j’ai situé mon projet (voir croquis, à droite).